I år är vi stolta över att vara en del av EU-projektet Songs of Travel, som utforskar teman som migration och resande, genom musik, forskning och interaktiva upplevelser. Tillsammans med tre andra festivaler och en spelutvecklare har vi beställt fem nya musikaliska verk och även skapat ett mobilspel som följer fem migranters livsöden och resor genom Europa. Resande och intryck från andra platser och sammanhang är den röda tråd som binder ihop festivalens program. Under öppningskonserten uruppförs ett av de fem verken, Djuro Zivkovics dubbelkonsert för cello, piano och orkester.
OM PROGRAMMET
Edvard Griegs älskade Peer Gynt-Suite baseras på Henrik Ibsens dramatiska saga om den äventyrlige Peer Gynt som reser runt i världen men förlorar sig själv i sina lögner och drömmar. Han söker efter kärlek, rikedom och mening, men inser till slut att han har försummat det enda som är viktigt: den trofasta Solveig som väntar på honom hemma.
Djuro Zivkovics Concerto Terrae, dubbelkonsert för cello, piano och orkester är ett av de verk som beställts i Songs of Travel. Serbisk-svenske Zivkovic har vunnit flera internationella priser och utmärkelser för sin originella och expressiva musik, bland annat the Grawemeyer Award som ofta liknas vid konstmusikens Nobelpris.
"Jag vill i dubbelkonserten framkalla en känsla av förundran och vördnad, frammana vår planets paradoxala natur - en bräcklig, men ändå motståndskraftig sfär, upphängd i rymdens storhet. Musiken kommer att framkalla en känsla av det heliga och uppmanar lyssnaren att begrunda sin plats i universums storslagna design.” - Djuro Zivkovic
När Andrea Tarrodi skrev Paradisfåglar lyssnade hon på en skiva med fågelljud, hon fick även inspiration till stycket efter att ha sett en naturfilm om de vackra och ovanliga varelserna. Hon skrev verket till Musica Vitae, som uruppförde det 2008.
Felix Mendelssohn-Bartholdys Symfoni no 4 “Den Italienska” är ett av hans mest populära och livsbejakande verk. Själv omnämnde Mendelssohn symfonin som “det gladaste stycket jag någonsin gjort”. Det skrevs efter att han rest runt i Italien och fascinerats av dess kultur, historia och landskap och just färgerna och atmosfären i landet sökte han fånga in i musiken. Symfonin har fyra satser: Allegro vivace, Andante con moto, Con moto moderato och ett avslutande vildsint Saltarello. Symfonin uruppfördes i London 1833, men Mendelssohn var inte nöjd med den och reviderade den flera gånger. Han publicerade den aldrig under sin livstid, utan den gavs ut först 1851 i sin ursprungliga version och blev omedelbart en given favorit på orkesterrepertoaren!
Edvard Grieg - Peer Gynt Suite no 1
Djuro Zivkovic - Dubbelkonsert för cello, piano och orkester (uruppförande)
-PAUS-
Andrea Tarrodi - Paradisfåglar för stråkorkester
Felix Mendelssohn-Bartholdy - Symfoni no 4 “Den Italienska”
Stumfilmen The Assassination of the Duke of Guise från 1917 är en milstolpe inom filmens utveckling. Den är ett historiskt drama som skildrar mordet på den franske adelsmannen och krigsherren Henrik I av Guise år 1588, och är ett av de allra första exemplen på musik som skrevs specifikt för en film. Den franska tonsättaren Camille Saint-Saëns komponerade sex stycken för piano, harmonium och stråkar som följer filmens handling och stämning. Musiken och filmen har en speltid på cirka 17 minuter.
Spel Songs of Travel är en del av EU-projektet med samma namn. Spelet består av fem kapitel som utforskar olika aspekter av migration genom att följa personliga berättelser från fem individer som flyr sina hemländer till en ny början i Europa. Musiken är ett av Fairplay Chamber Music och har komponerats av irländska Elaine Agnew.
Del 1 - Stumfilm: Assassination of the Duke of Guise
Musik av Camille Saint-Saens
Del 2 - Spel: Songs of Travel
Musik av Elaine Agnew
På konserten får vi höra verk av fyra kompositörer som på olika sätt har utforskat resandet och mötet med andra kulturer, ett av dessa är festivalens femte och sista beställningsverk.
OM PROGRAMMET
Vi inleder med en bitterljuv Romans för violin och piano av Amy Beach som räknas som den första framgångsrika amerikanska kvinnliga kompositören. Romansen skrevs till hennes make som en bröllopspresent, ett bröllop som i mycket innebar slutet på Beachs karriär som pianist men samtidigt början på hennes tonsättarbana.
Franz Liszts Petrarca-sonetter skrevs ursprungligen som sånger med text av den italienske renässanspoeten Francesco Petrarca men senare skrev Liszt om dem i versioner för solopiano som en del av hans andra samling stycken med namnet Pilgrimsår och det är denna version vi möter här. Sonetterna är exempel på Liszts sena stil som kännetecknas av rik harmonik och ett enormt andligt djup.
Med verket Ode to Napoleon hyllar vi den jubilerande Arnold Schönberg som skulle ha fyllt 150 år 2024. Schönberg räknas som en av de allra mest inflytelserika och nyskapande kompositörerna och detta verk skrevs 1942 i USA dit Schönberg tvingats fly under andra världskriget. Schönberg bygger verket kring en dikt av Lord Byron, som kritiserade Napoleon för hans maktlystnad och grymhet och verket kan ses som en protest mot tyranni och diktatur. Sättningen med recitatör, pianist och stråkkvartett är typisk Schönbergsk och i verket blandas element från både tonal och atonal musik i en hyllning till frihetens ideal.
Efter paus återvänder vi till nutiden med ett verk av den norske kompositören och professorn Lasse Thoresen. Every Minute opens a door är ett beställningsverk för Songs of Travel-projektet, och är en musikalisk reflektion över migrationens utmaningar och möjligheter.
”Utgångspunkten för mitt stycke kommer att vara Vladimir Levchevs dikt The Refugee, som slutar med de övertygande orden: vi har kanske rest till evigheten.” - Lasse Thoresen
Konserten avslutas med Amy Beach vars musik vi också mötte inledningsvis. Pianokvintetten räknas som hennes kanske allra mest lyckade verk och har blivit en favorit bland många såväl konsertbesökare som musiker. Kvintetten skrevs efter en resa till Europa där hon studerade fransk och tysk musik och här kan anas influenser från både Brahms och fransk impressionism, samtidigt som Amy Beachs egen starka musikaliska identitet ständigt lyser igenom!
Amy Beach - Romans för violin och piano
Franz Liszt - ur 3 Sonetti del Petrarca
Arnold Schönberg - Ode to Napoleon
-PAUS-
Lasse Thoresen - Every Minute Opens a Door
Amy Beach - Pianokvintett i fiss-moll
Adagio - Allegro moderato
Adagio espressivo
Allegro agitato - Adagio come prima - Presto
Programmet består av fyra älskade verk som delats upp mellan olika ensembler. Resultatet blir ett samarbete mellan våra musikstudenter och festivalmusiker där alla får chans att bidra till den stora helheten.
PROGRAM:
Franz Schubert - Overture i c-moll
Giovanna Sevi, Svetlana Riger, Asbjørn Nørgaard, Caroline Hansen, Douwe Eisses
Amanda Maier-Röntgen - Pianokvartett i e-moll
1. Allegro
Finghin Collins, Dora Lapuste, Klara Kotarsky, Annika Valkeajoki
2. Andante
Gustav Schantz, Janina Olszewska, Alvin Sunding, Jakob Koranyi
3. Presto con fuoco
Daria van den Bercken, Guilherme Perez, Meeri Mäenpää, Herman Pellbäck
4. Finale: Largo espressivo - Allegro vivace
Julija Sadaunykaite, Adriana Černiukaitė, Asbjørn Nørgaard, Clara Simpson
-PAUS-
Claude Debussy - ur 6 Épigraphes Antique
1. Pour invoquer Pan, dieu du vent d'été ("To invoke Pan, god of the summer wind")
3. Pour que la nuit soit propice ("In order that the night be propitious")
6. Pour remercier la pluie au matin ("To thank the morning rain")
Astri Aareskjold, Peter Friis Johansson
Felix Mendelssohn - Pianotrio no 1 i d-moll
1. Molto Allegro agitato
Gustav Schantz, Luise Kallmeyer, Jakob Koranyi
2. Andante con moto tranquillo
Gustav Schantz, Guro Kleven Hagen, Eric Drougge
3. Scherzo: Leggiero e vivace
Herman Pellbäck, Guro Kleven Hagen, Eric Drougge
4. Finale: Allegro assai appassionato
Herman Pellbäck, Guro Kleven Hagen, Filip Graden
I år är vi stolta över att vara en del av EU-projektet Songs of Travel, som utforskar teman som migration och resande, genom musik, forskning och interaktiva upplevelser. Tillsammans med tre andra festivaler och en spelutvecklare har vi beställt fem nya musikaliska verk och även skapat ett mobilspel som följer fem migranters livsöden och resor genom Europa. Resande och intryck från andra platser och sammanhang är den röda tråd som binder ihop festivalens program. Under öppningskonserten uruppförs ett av de fem verken, Djuro Zivkovics dubbelkonsert för cello, piano och orkester.
OM PROGRAMMET
Edvard Griegs älskade Peer Gynt-Suite baseras på Henrik Ibsens dramatiska saga om den äventyrlige Peer Gynt som reser runt i världen men förlorar sig själv i sina lögner och drömmar. Han söker efter kärlek, rikedom och mening, men inser till slut att han har försummat det enda som är viktigt: den trofasta Solveig som väntar på honom hemma.
Djuro Zivkovics Concerto Terrae, dubbelkonsert för cello, piano och orkester är ett av de verk som beställts i Songs of Travel. Serbisk-svenske Zivkovic har vunnit flera internationella priser och utmärkelser för sin originella och expressiva musik, bland annat the Grawemeyer Award som ofta liknas vid konstmusikens Nobelpris.
"Jag vill i dubbelkonserten framkalla en känsla av förundran och vördnad, frammana vår planets paradoxala natur - en bräcklig, men ändå motståndskraftig sfär, upphängd i rymdens storhet. Musiken kommer att framkalla en känsla av det heliga och uppmanar lyssnaren att begrunda sin plats i universums storslagna design.” - Djuro Zivkovic
När Andrea Tarrodi skrev Paradisfåglar lyssnade hon på en skiva med fågelljud, hon fick även inspiration till stycket efter att ha sett en naturfilm om de vackra och ovanliga varelserna. Hon skrev verket till Musica Vitae, som uruppförde det 2008.
Felix Mendelssohn-Bartholdys Symfoni no 4 “Den Italienska” är ett av hans mest populära och livsbejakande verk. Själv omnämnde Mendelssohn symfonin som “det gladaste stycket jag någonsin gjort”. Det skrevs efter att han rest runt i Italien och fascinerats av dess kultur, historia och landskap och just färgerna och atmosfären i landet sökte han fånga in i musiken. Symfonin har fyra satser: Allegro vivace, Andante con moto, Con moto moderato och ett avslutande vildsint Saltarello. Symfonin uruppfördes i London 1833, men Mendelssohn var inte nöjd med den och reviderade den flera gånger. Han publicerade den aldrig under sin livstid, utan den gavs ut först 1851 i sin ursprungliga version och blev omedelbart en given favorit på orkesterrepertoaren!
Edvard Grieg - Peer Gynt Suite no 1
Djuro Zivkovic - Dubbelkonsert för cello, piano och orkester (uruppförande)
-PAUS-
Andrea Tarrodi - Paradisfåglar för stråkorkester
Felix Mendelssohn-Bartholdy - Symfoni no 4 “Den Italienska”
Stumfilmen The Assassination of the Duke of Guise från 1917 är en milstolpe inom filmens utveckling. Den är ett historiskt drama som skildrar mordet på den franske adelsmannen och krigsherren Henrik I av Guise år 1588, och är ett av de allra första exemplen på musik som skrevs specifikt för en film. Den franska tonsättaren Camille Saint-Saëns komponerade sex stycken för piano, harmonium och stråkar som följer filmens handling och stämning. Musiken och filmen har en speltid på cirka 17 minuter.
Spel Songs of Travel är en del av EU-projektet med samma namn. Spelet består av fem kapitel som utforskar olika aspekter av migration genom att följa personliga berättelser från fem individer som flyr sina hemländer till en ny början i Europa. Musiken är ett av Fairplay Chamber Music och har komponerats av irländska Elaine Agnew.
Del 1 - Stumfilm: Assassination of the Duke of Guise
Musik av Camille Saint-Saens
Del 2 - Spel: Songs of Travel
Musik av Elaine Agnew
På konserten får vi höra verk av fyra kompositörer som på olika sätt har utforskat resandet och mötet med andra kulturer, ett av dessa är festivalens femte och sista beställningsverk.
OM PROGRAMMET
Vi inleder med en bitterljuv Romans för violin och piano av Amy Beach som räknas som den första framgångsrika amerikanska kvinnliga kompositören. Romansen skrevs till hennes make som en bröllopspresent, ett bröllop som i mycket innebar slutet på Beachs karriär som pianist men samtidigt början på hennes tonsättarbana.
Franz Liszts Petrarca-sonetter skrevs ursprungligen som sånger med text av den italienske renässanspoeten Francesco Petrarca men senare skrev Liszt om dem i versioner för solopiano som en del av hans andra samling stycken med namnet Pilgrimsår och det är denna version vi möter här. Sonetterna är exempel på Liszts sena stil som kännetecknas av rik harmonik och ett enormt andligt djup.
Med verket Ode to Napoleon hyllar vi den jubilerande Arnold Schönberg som skulle ha fyllt 150 år 2024. Schönberg räknas som en av de allra mest inflytelserika och nyskapande kompositörerna och detta verk skrevs 1942 i USA dit Schönberg tvingats fly under andra världskriget. Schönberg bygger verket kring en dikt av Lord Byron, som kritiserade Napoleon för hans maktlystnad och grymhet och verket kan ses som en protest mot tyranni och diktatur. Sättningen med recitatör, pianist och stråkkvartett är typisk Schönbergsk och i verket blandas element från både tonal och atonal musik i en hyllning till frihetens ideal.
Efter paus återvänder vi till nutiden med ett verk av den norske kompositören och professorn Lasse Thoresen. Every Minute opens a door är ett beställningsverk för Songs of Travel-projektet, och är en musikalisk reflektion över migrationens utmaningar och möjligheter.
”Utgångspunkten för mitt stycke kommer att vara Vladimir Levchevs dikt The Refugee, som slutar med de övertygande orden: vi har kanske rest till evigheten.” - Lasse Thoresen
Konserten avslutas med Amy Beach vars musik vi också mötte inledningsvis. Pianokvintetten räknas som hennes kanske allra mest lyckade verk och har blivit en favorit bland många såväl konsertbesökare som musiker. Kvintetten skrevs efter en resa till Europa där hon studerade fransk och tysk musik och här kan anas influenser från både Brahms och fransk impressionism, samtidigt som Amy Beachs egen starka musikaliska identitet ständigt lyser igenom!
Amy Beach - Romans för violin och piano
Franz Liszt - ur 3 Sonetti del Petrarca
Arnold Schönberg - Ode to Napoleon
-PAUS-
Lasse Thoresen - Every Minute Opens a Door
Amy Beach - Pianokvintett i fiss-moll
Adagio - Allegro moderato
Adagio espressivo
Allegro agitato - Adagio come prima - Presto
Programmet består av fyra älskade verk som delats upp mellan olika ensembler. Resultatet blir ett samarbete mellan våra musikstudenter och festivalmusiker där alla får chans att bidra till den stora helheten.
PROGRAM:
Franz Schubert - Overture i c-moll
Giovanna Sevi, Svetlana Riger, Asbjørn Nørgaard, Caroline Hansen, Douwe Eisses
Amanda Maier-Röntgen - Pianokvartett i e-moll
1. Allegro
Finghin Collins, Dora Lapuste, Klara Kotarsky, Annika Valkeajoki
2. Andante
Gustav Schantz, Janina Olszewska, Alvin Sunding, Jakob Koranyi
3. Presto con fuoco
Daria van den Bercken, Guilherme Perez, Meeri Mäenpää, Herman Pellbäck
4. Finale: Largo espressivo - Allegro vivace
Julija Sadaunykaite, Adriana Černiukaitė, Asbjørn Nørgaard, Clara Simpson
-PAUS-
Claude Debussy - ur 6 Épigraphes Antique
1. Pour invoquer Pan, dieu du vent d'été ("To invoke Pan, god of the summer wind")
3. Pour que la nuit soit propice ("In order that the night be propitious")
6. Pour remercier la pluie au matin ("To thank the morning rain")
Astri Aareskjold, Peter Friis Johansson
Felix Mendelssohn - Pianotrio no 1 i d-moll
1. Molto Allegro agitato
Gustav Schantz, Luise Kallmeyer, Jakob Koranyi
2. Andante con moto tranquillo
Gustav Schantz, Guro Kleven Hagen, Eric Drougge
3. Scherzo: Leggiero e vivace
Herman Pellbäck, Guro Kleven Hagen, Eric Drougge
4. Finale: Allegro assai appassionato
Herman Pellbäck, Guro Kleven Hagen, Filip Graden