Välkommen till en avslappnad konsert i foajén med några av våra fantastiska festivalartister. På programmet står två älskade verk av Robert Schumann: Fantasiestücke för klarinett och piano samt den stora Pianokvartetten i Ess-dur!
OM PROGRAMMET
Fantasiestücke op. 73 är tre korta stycken som ursprungligen skrevs för klarinett och piano, men som ofta framförs på violin eller cello. Schumann var en mästare av tvära kast i musiken och dessa stycken är inget undantag. De har titlarna “Zart und mit Ausdruck” (Ömt och med uttryck), “Lebhaft, leicht” (Livligt, lätt) och “Rasch und mit Feuer” (Snabbt och med eld).
I det första stycket sjunger klarinetten en vacker melodi över pianots ackompanjemang, som ofta bjuder in till dialog mellan de två instrumenten. Det andra stycket är sprudlande och lekfullt och visar Schumanns humor och fantasi. Klarinetten och pianot utbyter snabba och lätta fraser, som ibland bryts av mer lyriska avsnitt. Det tredje stycket är ett passionerat och virtuost rondo, fullt av temperament och kraft. Det är som att klarinetten och pianot tävlar om att imponera på varandra med sina snabba löpningar, stora hopp och rytmiska figurer.
Pianokvartetten i Ess-dur op. 47 är ett av Schumanns mest kända och älskade kammarmusikverk. Den tillkom under hans “kammarmusikår” 1842, då han också skrev tre stråkkvartetter, en pianokvintett och en fantasi för violin och piano. Vid sidan om pianoverken hade Schumann tidigare främst komponerat för piano och röst, men inspirerades av sin hustru Clara, som var en framstående pianist och tonsättare, att utforska andra musikaliska former.
Pianokvartetten består av fyra satser: Allegro ma non troppo, Scherzo: Molto vivace, Andante cantabile och Finale: Vivace. Den första satsen är påfallande lyrisk och med en ständigt närvarande rastlös energi. Den andra satsen är tydligt inspirerad av scherzot i Mendelssohns Midsommarnattsdröm. Det är undflyende musik som sällan når över dynamiken piano.
Den tredje satsen har kritiserats för att möjligtvis vara för vacker, om det nu är möjligt. Cellon och violan har framträdande roller i att förmedla sångstämmorna i en sats som börjar vackert för att undervägs bli ännu vackrare. Den fjärde och sista satsen är en briljant och virtuos final som bygger på att fläta samman de olika stämmorna i flera grandiosa fugaton och som avslutar verket i fullständig triumf!
Fantasiestücke op. 73
Pianokvartett i Ess-dur op. 47
På konserten får vi höra verk av fyra kompositörer som på olika sätt har utforskat resandet och mötet med andra kulturer, ett av dessa är festivalens femte och sista beställningsverk.
OM PROGRAMMET
Vi inleder med en bitterljuv Romans för violin och piano av Amy Beach som räknas som den första framgångsrika amerikanska kvinnliga kompositören. Romansen skrevs till hennes make som en bröllopspresent, ett bröllop som i mycket innebar slutet på Beachs karriär som pianist men samtidigt början på hennes tonsättarbana.
Franz Liszts Petrarca-sonetter skrevs ursprungligen som sånger med text av den italienske renässanspoeten Francesco Petrarca men senare skrev Liszt om dem i versioner för solopiano som en del av hans andra samling stycken med namnet Pilgrimsår och det är denna version vi möter här. Sonetterna är exempel på Liszts sena stil som kännetecknas av rik harmonik och ett enormt andligt djup.
Med verket Ode to Napoleon hyllar vi den jubilerande Arnold Schönberg som skulle ha fyllt 150 år 2024. Schönberg räknas som en av de allra mest inflytelserika och nyskapande kompositörerna och detta verk skrevs 1942 i USA dit Schönberg tvingats fly under andra världskriget. Schönberg bygger verket kring en dikt av Lord Byron, som kritiserade Napoleon för hans maktlystnad och grymhet och verket kan ses som en protest mot tyranni och diktatur. Sättningen med recitatör, pianist och stråkkvartett är typisk Schönbergsk och i verket blandas element från både tonal och atonal musik i en hyllning till frihetens ideal.
Efter paus återvänder vi till nutiden med ett verk av den norske kompositören och professorn Lasse Thoresen. Every Minute opens a door är ett beställningsverk för Songs of Travel-projektet, och är en musikalisk reflektion över migrationens utmaningar och möjligheter.
”Utgångspunkten för mitt stycke kommer att vara Vladimir Levchevs dikt The Refugee, som slutar med de övertygande orden: vi har kanske rest till evigheten.” - Lasse Thoresen
Konserten avslutas med Amy Beach vars musik vi också mötte inledningsvis. Pianokvintetten räknas som hennes kanske allra mest lyckade verk och har blivit en favorit bland många såväl konsertbesökare som musiker. Kvintetten skrevs efter en resa till Europa där hon studerade fransk och tysk musik och här kan anas influenser från både Brahms och fransk impressionism, samtidigt som Amy Beachs egen starka musikaliska identitet ständigt lyser igenom!
Amy Beach - Romans för violin och piano
Franz Liszt - ur 3 Sonetti del Petrarca
Arnold Schönberg - Ode to Napoleon
-PAUS-
Lasse Thoresen - Every Minute Opens a Door
Amy Beach - Pianokvintett i fiss-moll
Adagio - Allegro moderato
Adagio espressivo
Allegro agitato - Adagio come prima - Presto
Programmet består av fyra älskade verk som delats upp mellan olika ensembler. Resultatet blir ett samarbete mellan våra musikstudenter och festivalmusiker där alla får chans att bidra till den stora helheten.
PROGRAM:
Franz Schubert - Overture i c-moll
Giovanna Sevi, Svetlana Riger, Asbjørn Nørgaard, Caroline Hansen, Douwe Eisses
Amanda Maier-Röntgen - Pianokvartett i e-moll
1. Allegro
Finghin Collins, Dora Lapuste, Klara Kotarsky, Annika Valkeajoki
2. Andante
Gustav Schantz, Janina Olszewska, Alvin Sunding, Jakob Koranyi
3. Presto con fuoco
Daria van den Bercken, Guilherme Perez, Meeri Mäenpää, Herman Pellbäck
4. Finale: Largo espressivo - Allegro vivace
Julija Sadaunykaite, Adriana Černiukaitė, Asbjørn Nørgaard, Clara Simpson
-PAUS-
Claude Debussy - ur 6 Épigraphes Antique
1. Pour invoquer Pan, dieu du vent d'été ("To invoke Pan, god of the summer wind")
3. Pour que la nuit soit propice ("In order that the night be propitious")
6. Pour remercier la pluie au matin ("To thank the morning rain")
Astri Aareskjold, Peter Friis Johansson
Felix Mendelssohn - Pianotrio no 1 i d-moll
1. Molto Allegro agitato
Gustav Schantz, Luise Kallmeyer, Jakob Koranyi
2. Andante con moto tranquillo
Gustav Schantz, Guro Kleven Hagen, Eric Drougge
3. Scherzo: Leggiero e vivace
Herman Pellbäck, Guro Kleven Hagen, Eric Drougge
4. Finale: Allegro assai appassionato
Herman Pellbäck, Guro Kleven Hagen, Filip Graden
Välkommen till en avslappnad konsert i foajén med några av våra fantastiska festivalartister. På programmet står två älskade verk av Robert Schumann: Fantasiestücke för klarinett och piano samt den stora Pianokvartetten i Ess-dur!
OM PROGRAMMET
Fantasiestücke op. 73 är tre korta stycken som ursprungligen skrevs för klarinett och piano, men som ofta framförs på violin eller cello. Schumann var en mästare av tvära kast i musiken och dessa stycken är inget undantag. De har titlarna “Zart und mit Ausdruck” (Ömt och med uttryck), “Lebhaft, leicht” (Livligt, lätt) och “Rasch und mit Feuer” (Snabbt och med eld).
I det första stycket sjunger klarinetten en vacker melodi över pianots ackompanjemang, som ofta bjuder in till dialog mellan de två instrumenten. Det andra stycket är sprudlande och lekfullt och visar Schumanns humor och fantasi. Klarinetten och pianot utbyter snabba och lätta fraser, som ibland bryts av mer lyriska avsnitt. Det tredje stycket är ett passionerat och virtuost rondo, fullt av temperament och kraft. Det är som att klarinetten och pianot tävlar om att imponera på varandra med sina snabba löpningar, stora hopp och rytmiska figurer.
Pianokvartetten i Ess-dur op. 47 är ett av Schumanns mest kända och älskade kammarmusikverk. Den tillkom under hans “kammarmusikår” 1842, då han också skrev tre stråkkvartetter, en pianokvintett och en fantasi för violin och piano. Vid sidan om pianoverken hade Schumann tidigare främst komponerat för piano och röst, men inspirerades av sin hustru Clara, som var en framstående pianist och tonsättare, att utforska andra musikaliska former.
Pianokvartetten består av fyra satser: Allegro ma non troppo, Scherzo: Molto vivace, Andante cantabile och Finale: Vivace. Den första satsen är påfallande lyrisk och med en ständigt närvarande rastlös energi. Den andra satsen är tydligt inspirerad av scherzot i Mendelssohns Midsommarnattsdröm. Det är undflyende musik som sällan når över dynamiken piano.
Den tredje satsen har kritiserats för att möjligtvis vara för vacker, om det nu är möjligt. Cellon och violan har framträdande roller i att förmedla sångstämmorna i en sats som börjar vackert för att undervägs bli ännu vackrare. Den fjärde och sista satsen är en briljant och virtuos final som bygger på att fläta samman de olika stämmorna i flera grandiosa fugaton och som avslutar verket i fullständig triumf!
Fantasiestücke op. 73
Pianokvartett i Ess-dur op. 47
På konserten får vi höra verk av fyra kompositörer som på olika sätt har utforskat resandet och mötet med andra kulturer, ett av dessa är festivalens femte och sista beställningsverk.
OM PROGRAMMET
Vi inleder med en bitterljuv Romans för violin och piano av Amy Beach som räknas som den första framgångsrika amerikanska kvinnliga kompositören. Romansen skrevs till hennes make som en bröllopspresent, ett bröllop som i mycket innebar slutet på Beachs karriär som pianist men samtidigt början på hennes tonsättarbana.
Franz Liszts Petrarca-sonetter skrevs ursprungligen som sånger med text av den italienske renässanspoeten Francesco Petrarca men senare skrev Liszt om dem i versioner för solopiano som en del av hans andra samling stycken med namnet Pilgrimsår och det är denna version vi möter här. Sonetterna är exempel på Liszts sena stil som kännetecknas av rik harmonik och ett enormt andligt djup.
Med verket Ode to Napoleon hyllar vi den jubilerande Arnold Schönberg som skulle ha fyllt 150 år 2024. Schönberg räknas som en av de allra mest inflytelserika och nyskapande kompositörerna och detta verk skrevs 1942 i USA dit Schönberg tvingats fly under andra världskriget. Schönberg bygger verket kring en dikt av Lord Byron, som kritiserade Napoleon för hans maktlystnad och grymhet och verket kan ses som en protest mot tyranni och diktatur. Sättningen med recitatör, pianist och stråkkvartett är typisk Schönbergsk och i verket blandas element från både tonal och atonal musik i en hyllning till frihetens ideal.
Efter paus återvänder vi till nutiden med ett verk av den norske kompositören och professorn Lasse Thoresen. Every Minute opens a door är ett beställningsverk för Songs of Travel-projektet, och är en musikalisk reflektion över migrationens utmaningar och möjligheter.
”Utgångspunkten för mitt stycke kommer att vara Vladimir Levchevs dikt The Refugee, som slutar med de övertygande orden: vi har kanske rest till evigheten.” - Lasse Thoresen
Konserten avslutas med Amy Beach vars musik vi också mötte inledningsvis. Pianokvintetten räknas som hennes kanske allra mest lyckade verk och har blivit en favorit bland många såväl konsertbesökare som musiker. Kvintetten skrevs efter en resa till Europa där hon studerade fransk och tysk musik och här kan anas influenser från både Brahms och fransk impressionism, samtidigt som Amy Beachs egen starka musikaliska identitet ständigt lyser igenom!
Amy Beach - Romans för violin och piano
Franz Liszt - ur 3 Sonetti del Petrarca
Arnold Schönberg - Ode to Napoleon
-PAUS-
Lasse Thoresen - Every Minute Opens a Door
Amy Beach - Pianokvintett i fiss-moll
Adagio - Allegro moderato
Adagio espressivo
Allegro agitato - Adagio come prima - Presto
Programmet består av fyra älskade verk som delats upp mellan olika ensembler. Resultatet blir ett samarbete mellan våra musikstudenter och festivalmusiker där alla får chans att bidra till den stora helheten.
PROGRAM:
Franz Schubert - Overture i c-moll
Giovanna Sevi, Svetlana Riger, Asbjørn Nørgaard, Caroline Hansen, Douwe Eisses
Amanda Maier-Röntgen - Pianokvartett i e-moll
1. Allegro
Finghin Collins, Dora Lapuste, Klara Kotarsky, Annika Valkeajoki
2. Andante
Gustav Schantz, Janina Olszewska, Alvin Sunding, Jakob Koranyi
3. Presto con fuoco
Daria van den Bercken, Guilherme Perez, Meeri Mäenpää, Herman Pellbäck
4. Finale: Largo espressivo - Allegro vivace
Julija Sadaunykaite, Adriana Černiukaitė, Asbjørn Nørgaard, Clara Simpson
-PAUS-
Claude Debussy - ur 6 Épigraphes Antique
1. Pour invoquer Pan, dieu du vent d'été ("To invoke Pan, god of the summer wind")
3. Pour que la nuit soit propice ("In order that the night be propitious")
6. Pour remercier la pluie au matin ("To thank the morning rain")
Astri Aareskjold, Peter Friis Johansson
Felix Mendelssohn - Pianotrio no 1 i d-moll
1. Molto Allegro agitato
Gustav Schantz, Luise Kallmeyer, Jakob Koranyi
2. Andante con moto tranquillo
Gustav Schantz, Guro Kleven Hagen, Eric Drougge
3. Scherzo: Leggiero e vivace
Herman Pellbäck, Guro Kleven Hagen, Eric Drougge
4. Finale: Allegro assai appassionato
Herman Pellbäck, Guro Kleven Hagen, Filip Graden